Heb al langere tijd last van een te hoge motor temperatuur. Vooral in de zomer, als het wat warmer is, loopt de temeratuur vaak op tot 100 graden of soms nog hoger. |
De 75 km/h die ik normaal rijdt, kan ik daardoor niet vol houden en soms moet ik mijn snelheid dan wat af laten zakken, waardoor dan ook de motortemperatuur zakt. |
Er zat niets anders op, dan het inwendige van de motor een te bekijken. Dus motor uitbouwen. |
Had ook nog een lekke spruitstukpakking. Deze kon dus ook gelijk vernieuwd worden. |
De motor ligt er nu toch uit, dus gelijk maar even de kleppen stellen. |
Nu alle appendages verwijderd waren, bleken de vriesplaatjes sporen van lichte lekkage/zweten te vertonen. |
Er zitten in totaal 10 vriesplaatjes in de motor. Aan de linkerzijde zitten er zes, dan nog twee aan de voorzijde en ook twee aan de achterzijde. |
Met een doorslag en een flinke hamer (vuistje) een gat in het vriesplaatje geslagen. |
Er zitten in totaal 10 vriesplaatjes in de motor. Daarna kon ik hem er zo uitwippen. |
Er bleek flink wat troep onder in de blok te liggen. |
Enkele zaten zelfs helemel dicht. Een laag van enkele centimeters troep - roest - vuil - sludge en dergelijke. |
Nader commententaar overbodig |
Het blok goed met water onder hoge druk doorgespoeld. Met een dremel de zittingen voor de nieuuw vriesplaatje goed schoongemaakt. |
De zittingen met wat vloeibare pakking ingesmeerd en de nieuwe vriesplaatjes met een stempel ingeslagen. |
Omdat de motor er toch uit lag, gelijk ook maar de krukaskeerring vervangen. |
Tot slot de motor weer op- en ingebouwd. |