Speedi-sleeve monteren.
 
Het seizoen zit er weer op, dus tijd voor wat onderhoud.
De tussenbak van de 328 lekte de laatste tijd wat olie, bleek de flenskeerring van de ingaande as.
Voelde er weinig voor, om de hele H-aandrijving er onder uit te halen, dus de bak leeggemaakt en de voorste bodemplaat weggehaald.
Achteraf bleek het ook helemaal niet nodig de hele H-aandrijving er onderuit te halen.
Alleen al het weghalen van dat kleine voorste vloerplaatje in de bak, bleek eigenlijk al voldoende.

Kruiskoppeling tussenas losgemaakt en splitpen uit centrale moer verwijderd.
Had de flenzentrekker al klaarliggen, maar dat bleek niet nodig.
Kon de kroonmoer zó met de hand losdraaien en ook zat er geen ring achter.
De flens kon ik ook zo met de hand afnemen.
Het was voor het eerst, dat ik aan de tussenbak moest sleutelen,
dus kennelijk heeft de vorige sleutelaar er een beetje met de pet naar gegooid.
Wat ook gelijk al opviel, was de "wokkel" in de tussenas.
Waarschijnlijk is hij in zijn eerdere leven een aantal malen goed belast geweest.
Kan me tenminste niet indenken, dat het bij mij gebeurd is, zó woest ga ik niet met hem om.
Kan gelijk de boel daar eens goed schoonmaken, want normaal kom je daar nooit bij.
Had nog zo´n tussenas liggen van een eerdere sloper.
(De onderste op de foto de bovenste is afkomstig van een 314.)

Overigens bleken de schuifstukken identiek.
Er zat alleen verschil in de totale lengte.
Heb alleen het schuifstuk gewisseld.

En uiteraard een nieuwe keerring, de oude was keihard.
De originele maat was 90 x 63,5 x 13, maar daar kon ik niet aankomen.
Heb er nu 90.09 x 63,5 x 12,7 ingezet.
De flens bleek ter hoogte van de keerring wat ingesleten te zijn.
Daarom een Speedi-sleeve aangebracht van SKF nummer 99250.
Deze past overigens ook op de flenzen van de wormkasten.
In de verpakking zit een Speedi-sleeve en een soort deksel om hem aan te brengen.
Wij hebben dat onder een pers gedaan, maar je kan hem er ook voorzichtig met een hamer opkloppen.

Op YouTube staan diverse instructie video´s over het aanbrengen van een Speedi-Sleeve.

De afbreekrand, heb ik gewoon laten zitten, zit toch niet in de weg.
Met deze Speedi-Sleeve is de flens weer als nieuw met ongeveer een 0,4 millimeter grotere diameter.
De rest van de klus is natuurlijk simpel.
Alles weer monteren, kruisstukken en schuifstuk goed doorsmeren en de zaak weer dichtmaken.

Weer een karwei van het lijstje afgestreept.