De koppelomvormer slipte door bij vol vermogen bij 1800 toeren.
Zelf schreef Peter op Facebook: |
De sturing van de koppelomvormer zit onder de versnellingsbak / koppelomvormer gebouwd. |
Alle olie van de koppelomvormer, versnellingsbak en tussenbak afgetapt en het laatste beetje komt er pas uit als het ventielenblok losgemaakt wordt. |
Ventielenblok gedemonteerd en de kanalen in de behuizing van de koppelomvormer zijn goed zichtbaar. |
Ventielenblok in een bak gelegd voor demontage en reinigen. |
Op de afdekplaat ven de ventielen en veren staat veel veerdruk. Met de hand is dit niet tegen te houden dus met 4 lange bouten stapsgewijs losmaken. |
Bij demontage kwam direct een gebroken veer tevoorschijn. |
De ventielen en veren op een rijtje gelegd. Het tegendrukventiel heeft de veer in drie stukken. |
Gelukkig hebben we documentatie, al is het van de WSK 370 zoals ingebouwd in de MAN enigszins beperkt. De WSK 400 en 440 zijn kwa bouw nagenoeg gelijk en die documentatie is aanwezig. |
Om er zeker van te zijn dat de juiste onderdelen er in komen zijn alleen originele onderdelen besteld. |
Alle 4 de veren worden vervangen. |
De afdekplaat weer monteren met 4 lange bouten. Met de nieuwe veren is dit onmogelijk met de hand in te drukken. |
Ook het stuurventiel gelijk voorzien van nieuwe O-ringen. |
Het ventielenblok weer teruggebouwd onder de koppelomvormer. |
De ventielen en veren op een rijtje gelegd. De koppelomvormer, versnellingsbak en verdeelbak hebben een gezamenlijke olievoorraad. Totaal moet er weer bijna 35 liter gevuld worden. Dit moet aan de bovenkant van de koppelomvormer op een moeilijke plek gevuld worden. Dit gaat het makkelijkst met een slang en een pompje. |