Er uit geklapt vriesplaatje vervangen.
 
Op weg naar een evenement op Zeeuws-Vlaanderen liep de temperatuurmeter ineens snel op.
Uiteraard de motor direct afgezet.
Bleek er één van de 10 vriesplaatjes uit het motorblok te zijn geklapt.
 
Het betreffende vriesplaatje zat achter het oliefilterhuis.
Heb het niet geprobeerd, maar misschien had ik er een beetje bij gekund, als ik het filterhuis zou demonteren, maar het leek me beter gelijk de motor er maar uit te halen.

Het is even wat werk, maar dan kan ik er in geval goed bij.
En uiteraard ook de overige negen stuks bekijken.

 
In eerste instantie door Peter met de M.A.N. naar de lokatie in Terneuzen gebracht.
Aan het eind van de dag middels een triangel naar de stalling gesleept.
 
Daar staat hij dan.
 
Eerst maar een beetje kaal maken,
cabinehuif er af,
grille en takkenrek er af,
voorruit er af
en radiateur er uit.

Ik weet het, de radiateur hoeft er niet apart uit, kan ook gelijk met de motor,
maar ik vind het gemakkelijker zo (en veiliger voor de radiateur).
Haal de radiateur er uit en zet hem veilig weg.
Heb er eens een nieuw koelblok in laten zetten, dus weet wat het kost.

 
Alle slangen, bedrading, de tussenas, de uitlaat en de koppelingbediening los en de motor er uit.
 
Het is al weer wat later op de avond, begint al te schemeren,
beetje opruimen en volgende keer weer verder.
 
Vandaag dus weer verder en de oliekoeler verwijderd.
 
Aan de sporen te zien, lekte hij al een tijdje.
 
Met een dremel de boel netje schoon gemaakt
en dit plaatje moet er weer in.
 
Nadat de "zitting" met een beetje metaalkit was ingesmeerd,
het nieuwe plaatje er ingeslagen.
 
Gelijk het stukje slang tussen de waterpomp en de oliekoeler vernieuwd.
 
Een alles weer gemonteerd.
 
Bij het monteren van de benzinepomp torn ik de motor zodanig,
dat de drukstift zover mogelijk naar binnen zit.
De handbediening helemaal intrekken en een tiewrap er omheen.
Dat vergemakkelijkt het monteren en voorkomt, dat de hevel naast de drukstift schiet.
 
De motor hangt weer op z'n plaats.
Alles is ook weer aangesloten.
Alleen de radiateur nog terug plaatsen.
Komende week nog even doen, want volgend weekend hebben we 49-Oost in Wouw.
Gelijk nog wel even een nieuw oliefilter geplaatst.
 
Voor ik naar huis ging nog even de stop uit het carter gedraaid,
kan hij op z'n gemak leeglopen.
 
Met behulp van een motortakel werd de radiateur weer teruggeplaatst.
He koelsysteem werd uiteraard gevuld met koelvloeistof en en carter met S.A.E. 30.
 
De cabine werd weer opgebouwd en de extra koelvinnen weer op de radiateur.
 
Het proefdraaien verliep goed, althans motorisch gezien was alles weer oké.
Echter hij draaide geen lucht, de meter kwam niet verder dan een half bar.
Zoeken - zoeken - zoeken en niks kunnen vinden.
Later bleek er een klein lek in de flexibele verbindingsslang, maar vanwege het motorlawaai en omdat het maar een klein lek was hadden we dat nog niet door.
Uiteindelijk, naar het idee van Arjan, de verbinding bij de compressor losgemaakt en het systeem middels de werkplaatscompressor op druk gebracht.
Door al het "gerommel" van ons werd het kleine lek plotseling een groot lek en was het probleem met het vervangen van de flexibele verbindingsslang al snel weer verholpen.
 
Tot zover.
Morgen nog even een nieuw benzine(fijn)filter en,
dan staat hij weer klaar voor het weekend 49-Oost.