Reparatie Startmotor
 
Vorige week problemen mer de startmotor van de Daf YA 328.
Bij het starten greep de bendix niet goed in de starterkrans op het vliegwiel.
Ik moest 2 of 3 maal starten, voordat hij aangreep.
Een probleem met de bendix dus.
Dan zit er maar één ding op, de startmotor demonteren.
En als je dan toch bezig bent, gelijk de rest ook even nakijken en smeren.

Het onderstaande is uiteraard niet de enige manier, maar de wijze waarop ik het gedaan heb.

 
De gedemonteerde startmotor.
 
Achterdeksel verwijderd
massastrip naar startrelais losgemaakt
en twee moertjes van het schild verwijderd.
 
De vier koolborstels uitgenomen.
 
Het borstelschild verwijderd.
 
Huis met veldwikkelingen verwijderen.
Zat goed vast, dus met een kunststof hamer losgetikt.
 
Schroef van hevelvork en tapeinden verwijderd.
 
Startrelais verwijderd.
 
Kroonmoer, geborgd met splitpen, en springring verwijderen.
Linkse draad, dus rechtsom losdraaien.
 
Anker uitgenomen.
Voorzichtig er mee, zijn niet meer te verkrijgen.
 
Bendix zover mogelijk naar voren schuiven.
Hevelvork uitnemen.
 
Bendix uitgenomen.
 
De starmotor geheel gedemonteerd.
Behalve het startrelais.
 
De collector is slechts licht ingebrand.
 
Met heel fijn schuurlinnen en een stukje Scotch-Brite opgepoetst.
 
Aan de bendix zelf was niets bijzonders te zien.
De bendix, de as van het anker waar hij overheen schuift,
schoongemaakt, lekker ingevet en weer gemonteerd.
 
Eerst de veer op de ankeras.
 
Dan de dekplaat over de as.
Het haaks omgezette uiteinde van de veer moet door het gat in de dekplaat gestoken worden.
 
De bendix en de hevelvork weer teruggeplaatst.
 
Na het anker weer door de bendix te hebben geschoven,
eerst de springring weer op de as schuiven en daarna de moer.
Vergeet niet deze kroonmoer met een splitpen te borgen.
 
Vervolgens de dekplaat weer met de twee tapeinden vastgezet.

Voor dat het huis terug geplaatst wordt, eerst het relais monteren,
anders krijg je het er straks niet meer op.

 
Ook het huis kan maar op één manier op.
Zie de kleine uitsparing in de rand.
 
Met terug plaatsen van het huis, de strip gelijk op het relais vastzetten,
later krijg je hem er niet meer op.
 
Vervolgens het borstelschild terugplaatsen.
Kan ook maar op één manier vanwege een uitsparing.
 
De vier koolborstels ook weer teruggeplaatst.
 
De eindkap er weer opgezet.
 
Nog even aandacht voor de gevlochten koperen verbinding tussen het relais en het huis.
Bij mij begon hij al een beetje te rafelen en zou hij eigenlijk vernieuwd moeten worden.
Helaas had ik er geen, dus heb ik de oude laten zitten.
Hij zit geïsoleerd ten opzichte van het huis.
Zorg er voor, dat de rafeltjes niet tegen het huis aankomen.
Er gaat natuurlijk de volle startstroom doorheen.
 
Test startmotor   (korte video)